Dagens spänning

Satt och skrev kommentar om duken från Indiska, att det blir kanske för mycket både på stolarna och som duk, och då har jag det hellre som duk. Och klär stolarna i ett enkelt enfärgat, eller det mörkrandiga som AL föreslog, eller ett randigt påslakan i teal fast åt det ljusare hållet, också på Ikea. Eller nåt sånt.

Just det, jag satt och skrev det på plattan när allt blev tyst och svart, förutom plattan. Det hade visserligen luktat överansträngd maskin i ett par timmar hemma, och jag hade kört två maskiner med våra sommartäcken. Så jag trodde att huvudproppen gick, eller vad det kallas nuförtiden, när en spak åker ner.

Men det blev så väldigt svart. Jag såg inte handen framför mig. Vågade inte börja fippla med att tända ljus, även om jag hade färdiga kandidater på soffbordet. Men då dog också plattan, som hade lyst upp lite. Kände mig fram till verandadörren och allt var kolsvart ute. Nån blå lampa blinkade men jag kunde inte komma på vad det var. Jag öppnade och luktade och det där med överansträngd maskin kan ha varit lukthallucination. Det luktade regn ute. Det var mörkt ute, men mer grått än svart faktiskt, och ljusare än inne. Jag trevade mig de fem stegen till hallen, där det skulle stå en ficklampa på diskbänken som jag begrep var den var när jag hittat dörröppningen. Men då såg jag ut genom ytterdörren och det ville jag utforska mer. Återigen var det kolmörkt, inte en lampa tänd i hela området. Dimman lyste mest. Helt otroligt. Vad handikappade vi blir när vi inte har alla våra smådjus överallt -- knappen på modemet, skrivaren, xboxen, mysljuslampan i fönstret som är tänd ett halvår i taget. Mikron. Allt var dött och mörkt. Så mörkt som jag inte sett på många år (har jag varit på hajk i mörka skogen tro?). Vad gjorde vi utan vår elektricitet.

Lika plötsligt som den försvann kom den tillbaka igen. Det rasslade på flera ställen i lägenheten när saker vaknade igen. Jag tog ut det andra sommartäcket och la det på tork. Sen tittade jag ut och såg lampa efter lampa tändas och så såg jag hur ljus natten hos mig brukar vara. Släckte ytterlampan, den är bara misstag om den är på.

Undrar förresten vad som hände med larmet under strömavbrottet? Vore ju inte kul om det stängde av sig när strömmen ströps. Ska jag orka resa på mig och kolla??

Ja, det måste jag. Känner mig febrig så jag tar en Alvedon också så somnar jag kanske lättare. Piller, vad var det andra? Larm. Larm, piller. Sch, säg inget, då glömmer jag. Larm. Piller.

Godnatt folkens!

3 kommentarer:

AL sa...

Jag vågar inte säga det med risk för att du glömmer larm och piller men jag gissar att påslakan inte är slitstarka nog för att användas som möbeltyger.

Sara sa...

http://www.allstugan.se/linnetyger/lin/linn-blatt-tygmetervara

http://www.rosahuset.com/produkt/Bolsterros-petrol

http://ehandel.nevotex.se/sv-se/system-snabbsok/tyg-lido-22-petrol-11.aspx?from=pdlist

Vi köpte ju en öronlappsfåtölj till biblioteket för 75:- på blocket och tanken var att jag skulle klä om den, men det händer ju inte, så det där med att måla om låter helt briljant! Var får man tag på sånt?

Monica sa...

Håller med AL! Tunna bomullstyger är inget att satsa på om man inte verkligen gillar att klä om sina möbler.