Köksstolar

http://www.svenskttenn.se/sv-se/product/0127/textil/textil/ta12117/textil-butterfly-100-lin.aspx

Vi har ju glädjande nog för ett tah sen ärvt fyra bruna vackra stolar efter min kusin Madlen. De var klädda med ett linnetyg i den där färgen som jag älskar över allt på jorden, heter den magenta eller? Men ett av sitstygen var missfärgat och vi har varit på jakt efter nåt nytt sen dess. Men vad??

Vi har ju vitaktiga skira gardiner med hemvirkad, ärvd spets som omtag, ett brunt stort bord, vita moderna luckor och vitvaror i rostfritt stål. Samt parkettgolv.

Mikael gillar inte Josef Franck, och jag är inte säker på att jag gör det heller längre. Såg en gång en Franck-inspirerad stubbig i Borås Wäfveris affär vid järnvägsövergången nedanför Högskolan. Vinrött, lila, cerise, vitt, olivgrönt. Det hade jag äääääälskat att ha. För jag tror enfärgat blir så trist, och vilken färg ska man välja. Randigt med många färger skulle gå.

Jag har i alla fall nu under detta blogginlägg bestämt mig för att inte lägga tusenlappar på ett äkta Josef Franck-tyg. Och jag vill binda ihop det moderna rostfria med det mörka träet och det skira vita. Vitt i botten med nån sorts spets/halvhenomskinligt på? Vi byter ju löpare ibland så vi får in färg efter humör. Men mera spets kanske är precis the way to go?

Har ni några idéer eller tips på var man köper snygga tyg?

4 kommentarer:

Sara sa...

Enda fördelen med JF-tyget är att det är förlåtande om man ska hälla nagellack omkring sig.
Själv är jag inne på fårskinnssitsar till våra stolar, men vi måste nog flytta till ett modernare hus först då.

Monica sa...

Jag vill se en bild på hur det ser ut nu. Mejla mig så ska jag ge ett utlåtande sedan!

AL sa...

Såg fram emot att se massa tips på bra tygställen här...

Monica sa...

Etsy är bäst för tyger tycker jag.