2 Advent

Vem är Jesus? Varför skulle vi bry oss om honom?

I en av mina favoritsånger inför jul  "Maria och värdshusvärden" (Nous voici dans la ville) ställer värdshusvärden samma frågor som många av idag: Vi har ingen plats, varför vill ni bo här, gå och fråga någon annan, ni kan inte få hjälp av oss.

Jag är inte helt politisk i mitt uttalande, och tror möjligtvis på fri invandring (så länge man försörjer sig) men jag tror inte fri flykt skulle fungera.

Jag vet inte om värdshusvärden (hade han verkligen ett värdshus, eller var det helt enkelt bara hans hem??) hade lediga rum som han sparade för Madonna eller dåtidens celebriteter. Han visste i alla fall inte vilka de här var, som kom mitt i natten och inte hade nån bokning. Och det VAR fullt överallt, så han var inte slö eller ohjälpsam.

Vore han en vanlig hotellägare vore han i sin fulla rätt att säga att alla rum var upptagna, ALLA rum, så jag kan tyvärr inte hjälpa er. Alla andra hade ju sagt, Vi har fullt, prova nån annanstans. Men den här mannen sa: Ni kan få sova i stallet, bland djuren.

För oss låter det rätt läskigt och obekvämt att ligga i hö och getornas bajs. För dem kanske det var enda sättet att inte bli utsatta för rövare och våldsverkare, ett skydd mot nattens kyla.

Alla
Det är så tyst och stilla i stadens alla hus 
Nu stänger vi för natten och släcker alla ljus.
Men Josef och Maria ej någon vila får,
För den som vandrar husvill är vägen tung och svår.

 Maria och Josef 
Vi söker efter husrum, får vi sova här hos er?
Vi har färdats flera dagar och vi orkar inte mer.
Värdshusvärden
Ett skydd mot nattens kyla, en enkel liten vrå
Och värme från djuren i stallet kan ni få.
 
 Alla
Maria föder barnet i ett stall i Betlehem,
Och himlens alla stjärnor strör silver över dem.
Ja, den som söker  Herren skall finna honom där,
Han ligger i en krubba, vår Frälsare han är.
 
Dagens tankar avslutas också med en bild och ett citat:
 
 
Vi är alla värdshusvärdar som beslutar
om vi ska göra plats för Jesusbarnet.
Neal A Maxwell.

1 kommentar:

Klarins sa...

"Getornas bajs" väcker goda minnen!
Bilden och citatet skulle ha stått på Hj:s månadsblad!!
modren