Fördomar

Idag besannades allas våra fördomar om amerikaner och varför så många är feta. Vi hade några av missionärerna på middag (två amerikanska killar på 20 år) och Mikael gjorde en bär/grädde/yoghurt-efterrätt. Han ställde fram vår enorma burk med stevia som kommer att räcka tills scheherazade är färdig med sina tusen sagor. När jag tar Stevia i mitt te tar jag bokstavligen fem korn. Det är ju typ hundra gånger sötare än socker. Den ena åt lite och tog sen Stevia på sin portion. En stor tesked! Hade det varit riktigt socker hade han klättrat på väggarna efteråt.

Fast han kanske inte visste att fejksocker är görsött, och åt upp av artighet fast det smakade illa. I så fall säger jag inget om amerikaner och deras matvanor. Då handlar inlägget om en ung mans artighet.

Fast jag har ätit isglass i USA. Både min syrra och jag hade lust att kasta ut dem genom bilfönstret. Och det var ändå när jag åt socker som vanliga människor, inte som nu när man har blivit lite mer medveten och restriktiv med sockret och vant sig vid mer naturligsmakande mat.

Tror som sagt helt klart att det är sockret som är boven, inte fettet. Men mer om det på en annan blogg nära dig!

Inga kommentarer: