Morgonens klokord

Jag är nog mera fåfäng än ambitiös. Jag nöjde mig nämligen med att vara bäst i klassen medan min syster ville göra sitt bästa, vilket var många steg förbi den näst bästa. Vi har ofta pratat om våra likheter/olikheter. En annan är att hon säger att hon inte kan få ME för att hon är för lat. Där är det jag som gör mitt bästa.

Morgonens klokord tangerar detta ämne, men på ett annorlunda vis.

Bra nog kanske räcker.

Nu tänker jag på städning. Bra nog kanske räcker.

Jag tänker på mig i en skidbacke. Bra nog kanske räcker.

Jag tänker på andra halvan av den här sommaren och tycker verkligen att bra nog hade räckt.

När man ska hjälpa nån kanske bra nog också räcker. Rädda världen med en kram åt gången?

Nån programtrailer på tv ikväll handlade om känslan att aldrig räcka till som förälder, och det begriper inte jag, men jag kan tänka mig att det är oerhört pressat. Typ att man inte vill vara trött och grinig och inkonsekvent, för då förstör man barnen. Bra nog räcker absolut där!!

Bra nog kanske också ska tillämpas på fåfängan. Jag köpte ingen hårtoning fast de var på rea på hemköp, för att jag förmodligen inte skulle orka färga håret. Och då får de stackars ensamma gråa håren sitta kvar. Snygg nog räcker.

Som kvinna av idag kan jag tänka mig att det är extra svårt att vila i det här att man får vara nöjd, sätta sig ner och pusta ut. Det är inte färdigt, det blir aldrig färdigt, men bra nog räcker.

Det är så många som sliter och är slitna. Kärlek till alla låter som fejanslang, men jag menar det.

Och vad gör jag uppe? Postade.ett brev på kometen, sen "skulle jag bara..." Och jag var för dålig för att åka iväg fast det tänkte jag inte på att känna efter så nu kan jag inte sova. Satt vid datorn förut, och om jag hade nån avgång med sömntåget så märkte jag inte det. Vilket är varför jag inte får sitta vid datorn efter midnatt. Men det har jag glömt av.

Och insomningstabletten är borta ur systemet efter så här många timmar.

Men bra nog kanske även räcker vad gäller min sömn. Vill ju sova mer, men nu är nu och nu är det så här.
Gott så.

3 kommentarer:

Sara sa...

Det knepiga med bra nog är att man misslyckas helt om man försöker för mycket. Det är till och med värre än att försöka för lite. Och är man totalt lagd för hyperboler är det stört omöjligt. Så det är lättare att vara lite lagom misslyckad.

AL sa...

Good enough is better than perfect, if it leaves time for fun.

Skrivet i en tvättstuga jag såg på pinterest.

Very tacky med ord på væggar.
Vældigt klok tvätt och stædfilosofi.

Anja Olergård sa...

Ja, ord på väggar tål vi ju inte på den här bloggen. Men om det är nåt ordspråk jag skulle brodera så var det väl det.

Och Sara, hyperbolisk! Jag bara ler och ler!!

Såna underbara vänner!