Snart val

Jag är egentligen intresserad av politik, dock inte helt överförtjust i politiker.

Alla vet väl att det är val snart. På ett sätt tycker jag att alla borde tvingas att göra ett valtest för att få rösträtt. Fast det går emot min tanke att staten ska tvinga medborgarna så lite som möjligt.

Jag har gjort kanske tre valtest i år och fått samma topp tre på alla testerna. Det visar att mina åsikter är underbyggda. Folk som röstar baserat på floskler som "demokrati" borde inte få bestämma över mitt liv.

Fast jag ska erkänna att jag inte vet var jag står i frågan licensjakt på vargar. Och nu senast glömde jag att klicka på mer info och därmed var min åsikt i just den frågan inte helt välunderbyggd.

Men gör gärna ett valtest och sätt er in i de olika frågorna. Våra demokratiska rättigheter kommer inte gratis utan förtjänas genom skyldigheter.

Jag hoppas att förtidsrösta, så går det lättare och fortare för mig. Fast det är visserligen roligt att rösta på själva dagen, iklädd bästa söndagsstassen. Och känna att man gör nåt viktigt för sitt land.

Till EU-valet röstade vi på Ica på väg hem från botox. Sånt är bra.

Heja Sverige!

Inga kommentarer: