Heureka!

Jag tänkte härom dagen på vad jag lärt mig om äktenskap på de här fem åren. Nyss såg jag ett inlägg på A Cup of Jo om vad hon lärt sig på sina fem år som gift.

Och jag höll inte med henne! Saker som hon tyckte var tips på vad som funkar, skulle inte funka hos oss.

Så grejen är att det inte finns några allmäna regler, eller, jo, vissa, som att man ska älska varandra. Men sen är det viktigt att man lär sig vad som funkar i ens eget äktenskap.

Det gamla tipset om att aldrig gå och lägga sig som ovänner tycker jag är värdelöst. Jag tycker det är mycket smartare att lugna sig innan man diskuterar saken, än att vara både övertrött och arg. Men jag kan inte minnas att jag har varit arg på honom även nästa dag, men det är nog mer tur än skicklighet.

Men hur som helst, knepen är ofta personliga. Och det är ju så naturligt egentligen. Det var bara det jag ville säga.

Inga kommentarer: