Vilken skitnatt

Sömnen har strulat nån vecka, men det har varit uthärdligt. Ska ändå bara vila inför USA-besöket. Men i natt sov jag 5 1/5 timme. Det går absolut inte att klara sig på. Jag får göront i fötter och ben, går som på glas med ben som värkande stumpar, från sängen till toan till medicinskåpet och fyller på nästan en del nattdos till. Jag _får_ inte sova extra dåligt, jag måste sova extra bra om jag ska klara detta. Men om jag inte orkar träffas mer än sporadiskt (hu) så är det ett pris som i så fall den här sjukdomen tvingar mig att betala. Om inga ungar vill vara med mig för att de inte känner mig som de andra, då är det me:n fel och jag får bara acceptera det. Jag vet att jag inte ehentligen är den tråkiga personen är ä på soffan som knappt orkar prata med dem.

Nä, nu är jag überdeppig. Sömnbrist kallas det, eller en minivariant av utmattningsdepression :) för mig krävs det fem timmars minus i sömnkolumnen för att jag ska få full blown depression. Jag känner igen tankarna, skuld, hopplöshet, värdelöshet.

Men jag borde lugna mig nu, även om tårarna rinner försiktigt så är det här ett migränanfall i vardande. Och jag tog nya sömnpiller och måste lugna mig så de får en chans att verka.

Allt beror på att jag 1) var och köpte behå och solhatt i tisdags och 2) lagade kassler till middag igår. Jag kan inte släppa tanken på att jag vill ta ansvar, vill avlasta Mikael. Men sömnen är ju det första som ryker när jag är övertrasserad. Verkligen inte vad en övertrasserad kropp behöver, att bäste vännen sviker.

Nu ska jag titta på nåt vackert och "hjärndött" dvs utan att jag behöver reagera eller interagera. Pinterest.

Men tänk gärna på mig. Denna sömntortyten börjar göra mig galen. Jag tål inte ens en natt med lite halvtaskig sömn. Tänk å bli sövd, bara ligga där och "sova" jättelänge. Blir man utvilad då? Det låter i alla fall som min önskedröm.

4 kommentarer:

Eva sa...

Vet hur det känns! Fruktansvärt! Svårt att balansera på den linjen: vill göra / behöver sova!

Anja Olergård sa...

Uppdatering: sov sex timmar till. Men vilka enorma mängder medicin det krävs. Det är ju inte heller hållbart. Men nu ska jag njuta av att jag mår jättebra, tills jag går ur sängen i alla fall :)

Sara sa...

Om Mikael är ute och kör åt det här hållet kanske han kan plocka upp den där spikmattan vi pratade om. Tänk om den kan ha effekt?

Monica sa...

Ja till att testa spikmatta! Jag somnar som en stock av den. Nu har jag ju inga problem med sömnen, men för mig blir det en avslappning som är väldigt skön. Spikmattan kanske åtminstone inte gör något värre? Hoppas att du kan få några fina stunder med Amerikafolket nu. <3