Bröllopsreserapport

Jag har ju ännu inte gjort min plikt som prinsbröllopsrapportör, men jag börjar härmed i fel ända och berättar att paret för närvarande är på smekmånad på Fiji. Det är en privat ö och rummen, som är egna hus med egen personal och tillgång till ubåt, kostar 45 000:- per natt. Jag vet inte om det är per person eller per hus.

Det hade varit så mycket hemligheter att när prinsparet kom dit så visste personalen inte ens att det var en prins och prinsessa som skulle komma. Hellre hålla media borta än att få rosor på rummet, så gör vi också alltid.

Jag har dock förstått det som att detta inte är hela smekmånaden. Är man kunglig har man väl råd att faktiskt ta sig en hel, exotisk månad ledigt. Mikael och jag tog en sista minutenresa till Turkiet på en vecka som bröllopsresa, så jobbar vi. Men jag klagar inte. Det hade nog inte blivit vackrare minnen på Fiji, bara dyrare.

Förresten så står det i Gamla testamentet att en man som gifter sig ska vara ledig i ett år och glädja sin fru. Jag tycker det går väldig inflation i det där. Ett år har blivit en vecka! Det borde ju folk verkligen engagera sig för, snarare än Pisa-resultaten, folk som spottar på tiggare, eller att Grekland är bankrutt.

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag är inte säker på att jag vill promota gammaltestamentligt leverne sådär rakt av, men att ägna ett år åt att glädja sin fru är något jag rekommenderar framför rätt mycket annat. Klår till exempel att sitta i en valmage, fast han satt väl inte där så länge.

Sara sa...

Och han satt framför allt inte där på sin bröllopsresa.

Monica sa...

Hahahaha, Sara! :) Jag engagerar mig noll i prinsparets smekmånad, men som du säger tror jag inte de blir lyckligare där än i Turkiet. Ja, om det inte hade varit det där med annat folk. Jag tror de värdesatte tanken på att inte träffa svenskar som skulle peka och viska och sådär. Att vara kunglig har sina fördelar och privilegier, men det är helt klart så att jag själv aldrig hade valt det framför att vara utsatt för att aldrig bara få vara. Ja, om nu någon skulle få för sig att fråga om jag vill bli prinsessa.