Måndagsbuketten

Jag har tre rosa pioner hemma. En är som en pingisbord fortfarande, de andra är som banderoller men fortfarande inte helt utslagna. De dricker rejält, och luktar ända in i sovrummet. Men ni ska få ett finare.foto än vad jag kan ta, må så vara att jag har haft det här förr. Pioner får man ju bara passa på med, när de.finns!

Förresten hade jag en kompis pappa som analyserade folks ansikten och personlighet och sa vilken blomma man var. Om mig sa han pion, och eftersom jag inte visste mycket om blommor då, var väl 18 kanske, så började jag läsa på. Hans anledning var att de är stora, vackra, luktar gott -- det vill säga de skäms inte för sig utan vill liksom gärna hjälpa till, med sig själva, att försköna, få saker att lukta gott eller lite mera bildligt "bli bra". Sen minns jag absolut ät inget mer. Rent estetiskt är pioner i alla fall en av mina favoritblommor, ihop med trädgårdsrosor, ranunkler och såklart nejlikor.

Nån som vet nåt om pioner?

Inga kommentarer: