Dagens tema: Fondvägg

Ute eller inne med fondvägg? Vi kanske använder dem annorlunda mot förr? Hur är det i era hem?

Här är i alla fall några rum med fondtapet. Jag lurar fortfarande på vardagsrumsväggen, och köket, hallen och sovrummet också för den delen. Men nu var det fondtapetens vara eller icke vara. Det verkar som om det inte är helt ute. Men i alla lägenhetsannonser som hamnar på inredningsbloggerskornas sidor har de då bara vitt eller grått på väggarna. Gissa om jag vill smäcka upp en fin blå jugendliknande sak.

Men här, fondväggar:

7 kommentarer:

Sara sa...

Vi har inga fondväggar, för vi har inte den stilen hemma. Men i princip tror jag att det har mer med kulören än men företeelsen ifall det känns omodernt eller inte. Och en fondvägg är ju enklare att åstadkomma än en hel make over.

Eva sa...

Vi gjorde fondvägg under julen eftersom min julklapp (en gammal fotogenlampa) tyvärr sotade ner en vägg och taket.... Så det var inte alls planerat! Men, jag hade inte gjort det annars även om jag fortfarande tycker det är fint på vissa platser!

AL sa...

Har så svårt så svårt för fondväggar och fototapeter. Men i mycket avlånga, kala, rum eller mycket ljusa sovrum kan jag tycka att det har en bra funktion. Små vardagsrum, näver.

Monica sa...

Det beror helt på. Här i Utah har jag aldrig sett en fondvägg, men folk blandar ofta olika nyanser av beige i samma rum. Så har vi det här till exempel. Blä. Jag kan gott tänka mig en härlig Sandbergstapet på någon stilla liten vägg någonstans.

Anonym sa...

Hej du fina! Jag är gift med en målare som älskar fondväggar, så ja, vi har fondväggar i varje rum. I en del rum på två väggar. Vi har ett hus i Spanien också, befinner mig där nu. Ja, vi har fondväggar överallt här också. Måste tillstå att även jag tycker att det är snyggt. Huset är gammalt, så det finns inte en rak vägg eller ett fyrkantigt rum, så maken har haft ett pyssel att få det snyggt. Jag tycker att det ger rummet karaktär, vi är också förtjusta i starka färger, så vårt hem passar nog inte alla. Fast vi trivs och får ofta höra att det är så hemtrevligt hos oss. Kram Lena

modren sa...

Jag golvades direkt av den första bilden. Den gröna färgen vill jag ha i mitt sovrum!
Om fondvägg är ute eller inne har väl ingen som helst betydelse, om man inte snart ska sälja. Det är bara den egna smaken som avgör. Fast om man är två - båda tvås smak. Och det är inte lätt här hemma! Jag djärv, häftig, färggrann. Han försiktig, konservativ, latte.
Så det brukar sluta med latte. Den kärleken!
modren

Anja Olergård sa...

Vad intressant att läsa era kommentarer! Och jag inser att alla bilder jag hittade till ovanstående gick i nästan samma stil. Man hade väl inte fondväggar på 1800-talet till exempel, men nuförtiden när man ska blanda gammalt och nytt så borde ju inte det hindra en.