Gott nytt år

Gud skulle ha filmkväll i kväll och poppade popcorn vid tolvtiden hörde jag.

Men allvarligt så hade vi en väldigt bra nyårsafton. Vi hade tackat nej till en fest, eller rättare sagt en lugn middag, sen avblåste jag även att vi skulle ut och äta själva, och det slutade med att vi åt kinamat i myskläder framför teven. Mina sovtider är ju som de är och jag var vaken klockan tolv, fast jag hade velat lägga mig sen halv åtta-tiden. Såg ett program från en brittisk akutmottagning och blev lite allvarligt stämd.

Jag klagar ofta här, och jag har det svårt på en del sätt tycker jag. Men samtidigt har jag det allra viktigaste, en livskamrat som jag älskar. Och fast jag får krupp på våra beige tapeter och att vi inte bara kan gå och köpa en sån soffa jag vill ha, och nytt soffbord, och nytt allting, så har vi det så bra i vår lägenhet. Vi har tak över huvudet, matbord som räcker för många, fårskinn i soffan, aldrig under 22.8 grader inne på vintern, nära till familj, flera av Mikaels kunder/jobb, nära till me-mottagningen, kyrkan, mataffärer, favoritpizzerian, apoteket, ja, allting utom barnbarnen och halva min familj. Jag får tidningar i posten, läser saker på plattan och telefonen, köper julklappar på nätet, orkar stoppa in en maskin tvätt ibland. Ja, ni hör ju hur bra jag har det. Jag vill verkligen fokusera mer på hur bra jag har det än hur jobbigt jag har det. Jag har slutat med nyårslöften, mest för att jag har så svårt att styra mitt liv utan måste låta sjukdomen bestämma. Men det är ju inget som hindrar att man försöker tänka på saker som inte direkt kräver nåt fysiskt. Det krävs mental energi för att vara glad när det gör ont osv, men jag ska försöka fylla på mitt glada förråd så att det räcker mer än för stunden.

Hoppas ni hade en trevlig nyårsafton. Nu är det 2016! Alla floskler som "nytt år, nya möjligheter" är faktiskt sanna. Rent bokstavligt tar man ju fram en helt ny kalender. Man kan skriva in vad man vill. T ex Maldiverna v 11. Vi ses där :)

6 kommentarer:

Sara sa...

I min feed igår dök det upp flera versioner av det här: I morgon är den första oskrivna sidan i en 365-sidig bok, skriv en bra en!
Det tycker jag känns vilsamt, för jag tror inte det är så trevligt att leva i en roman (det händer för mycket otrevligheter i böcker), men däremot så finns det alltid oändligt många sätt att (be-)skriva det som verkligen är.

Anonym sa...

Jag skriver in det direkt. Hade missat det. Vi ses! I baddräkter som gör hullet attraktivt och värme som ger kraft åt svaga mitokondrier. Grattis till allt det goda du har, och jag har. Jag har lite nyårslöften. Ett är att inte bara vara tacksam utan att sörja också. ;-) Gott nytt år!
/Cecilia

modren sa...

Attraktivt hull! Den var bra.
Gott nytt år på er alla bloggskrivare och läsare.
modren

Anonym sa...

Gott nytt till Anjamodren med!
/Cecilia

modren sa...

Gud skulle ha filmkväll? Menade du verkligen "vi" och det blir "Gud"? En smula hybriskt.
modren

Anja Olergård sa...

Nej, jag menar att det lät som om det var nån som poppade popcorn utomhus, när det var smällare och raketer man hörde vid tolvslaget.