2015 i backspegeln

Dag från 2015 du alltid kommer att minnas?

Jag minns ju ingenting om nåt, typ, men jag tror att mamma och pappa hade 140-årsfest. Alla mina syskon och syskonbarn i finkläder, på gott humör, god mat, världens bästa bildspel med familjens komiker som berättare. Ja, det var en fest, det, som jag har ett svagt minne av.

Sen är jag så grymt glad och tacksam att jag har fått börja på Stora Skandal och att de är allt jag har velat ha de senaste 20 åren vad gäller vårdpersonal. Det är en ynnest att få ta del av deras vård.

Bästa köpet?

Jag har köpt kläder! Bara lite enkla saker från Ellos, bl a en vinröd/lila dunjacka för 1/4 av priset och den vill jag ha på mig varenda gång jag går ut. Tur att det är plusgrader.

Blev du kär i år?

Många gånger. Senast idag. Jag är fru Olergård , lycklig, tacksam och glad.

Gjorde något dig riktigt glad?

Att vara hela familjen, både min familj och Mikaels.

Genomdrev du någon stor förändring?

In my mind! Jag har sagt till Mikael att jag vill att vi tapetserar om. Eller målar. Och vi ska köpa ny soffa, eller nygammal. Jag måste bort från detta gamla beigea.

Reste du utomlands?

Ja! Till Kalabrien, tån på den italienska stöveln. I ren avundsjuka över att mamma och Ellen skulle åka. Jag stod inte ut med tanken på att jag inte skulle få vara med. Och på ett sätt var resan oerhört påfrestande, rullstol på flygplatsen är ju en hjälp, men man orkar ju ändå inte med resan och kommer fram som ett vrak och kan inte sova i främmande säng. Men så njuter man några dagar av vädret, maten, sällskapet, utsikten, att flyta i poolen, och sen börjar man bli tvungen att ta droger för att orka sitta upp på middagen, och då gråter man på sängen, längtar hem, men inser hur mycket man kommer att sakna vädret, utsikten, poolen, maten, vattnet, när man kommer hem. Och när man väl är hemma mår man som influensa i två veckor och tappar rösten, hostar, kan knappt klä på sig. Men man har badat.

Vad skrattade du åt?

Oftast Mikael tror jag. Skrattar gärna i konversation med andra, det är mitt favoritskratt. Sen har vi väl skrattat på QI, Modern Family. Och jag skrattar ofta på Americas Funniest Home Videos. Jag vet inte hur jag är funtad, men jag tycker det är roligt när folk ramlar och så.

Vad har du tittat på på tv?

Downton Abbey
Homeland
The good wife

Kan inte minnas något mer.

Ser inte på Bron, fast jag borde börja. Men, men. Jag har hela serien Montalbano, och dem borde jag också titta på.

Mikael och jag är ju medelålders så vi tittar gärna på Doobidoo och Så ska det låta.

Vad önskar du att du gjort mer?

Lagat mat, bakat, gått till kyrkan, bjudit folk på middag, sett på bio, badat, rest, läst böcker, cyklat, haft högklackat, målat naglarna. (Den friske har tusen önskningar, den friske bara en. Hmm...)

Vad önskar du att du gjort mindre?

Gråtit?

Största framgången på jobbet 2015?

Ha!

Bästa boken du läste i år?

Har bara läst en bok, Lenes Beautiful Affliction (Lene Fogelberg)

Största musikaliska upptäckten?

Inte lyssnat på musik mer än Ninnis julskiva förra julen. Klarar fortfarande inte mer än snuttifierad underhållningsmusik.

Den maträtt du åt oftast 2014?

Nån fläskbit med bearnaisesås förmodligen. Det gör Mikael ofta och gärna.

Något du önskade dig och fick? 

Ja, italienresan, träffa mina syskon och Mikaels barn och barnbarn.

Vilka saknade du?

Vänner. Men det är inte så sorgligt som det låter, jag orkar knappt med besök i alla fall. När nån är här vill jag aldrig att de ska gå, men jag klarar egentligen bara rätt korta besök. Får bli bättre på att disciplinera mig och sätta stopp. Huva, anar ni varför jag kämpar emot den här sjukdomen. Hur ska jag nånsin kunna bli nöjd med en sån lösning? Folk får bara komma mer sällan och bara stanna en halvtimme/timme. Fy bubblan.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Jag har nog gråtit mer i år, när jag får utmattning, migrän, sömnbrist, måste duscha fast jag inte orkar och mår pest senare på kvällen. Men jag kan inte känna att jag egentligen var olyckligare i år, snarare har allt det jag haft problem med, förutom me, blivit bättre.

Största misstaget?

Att jag inte förmår vilja göra saker långsamt, med pauser, utan att jag fortfarande biter ihop tills det är klart. Två blöta skjortor i tvättkorgen är ju tortyr. Hur är man funtad om man inte hänger upp dem med en gång?! Detta tänkesätt kämpar jag för att eliminera. Har god hjälp av flera på Sköndal.

Lärdom om dig själv under året?

Jag mår bättre med nagellack. Sorry, om ni trodde det skulle vara djupt. Jag börjar bli trött på att tänka. Nagellack är lätttänkt, men det är också sant. Att känna sig fin är värdefullt för en sjuk hemmavarande som har mysbyxor 98% av tiden.

Största framgången på det privata planet?

Jag älskar Mikael, han älskar mig. Det är mitt viktigaste mål, vid sidan om hälsan.

Vad spenderade du mest pengar på?

Italienresan antar jag. Men bara typ 3500:-!

Något du önskade dig och inte fick?

Inte fick förra året, nej, innevarande år har precis börjat. Och allt måste inte ske i år, men jag måste renovera lägenheten. Jag måste bara.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015?

Jag tror jag vet att vi tog med mamma och pappa till vårt favoritställe Sundby gård på deras grillkväll. Sommarkväll på vattnet med trevligt sällskap och god mat. Inte illa!!

Finns det något som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Hälsa! Och om jag var smal. Det skulle jag verkligen njuta av.

Vad fick dig att må bra?

Mikael, Gud, sakramentet (de ger mig nattvarden hemma), massa drömmar och verklighetsflykt, familj, vänner. Kodein.

Lärde du dig något nytt?

I så fall har jag redan glömt det... The ironi!

De bästa nya människorna du träffade?

Var det i år jag träffade Sara för första gången?

Något du var stolt över?

Gäller frågan mig själv så är den oerhört känslig. Jag har svårt att hitta saker hos mig själv som jag är särskilt stolt över just nu.

Men jag är väldigt stolt rent allmänt över Mikael. Hur han fick de där asylboendena nästan kastade över sig, gav all sin tid i några månader, inklusive på julafton. Så sent som idag ringde de från Karolinska om en flykting/patient. Hans namn hänger med, fast de har fem anställda för att göra just sånt.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?

Jag måste, jag tänker, jag ska bli bättre på att leva med ett öra åt kroppen och inte köra på tills jag redan har tagit slut. Jag ska göra en del psykiskt arbete med mig själv för att klara detta bättre.

Din högsta önskan just nu?

I Miss World ska man svara World Peace. Men jag kan inte. Inte för att jag inte vill ha det, men jag har mindre och mindre empati över (inte för att jag blir elakare utan för att jag har mindre av allt, det mesta räcker inte till, än mindre blir över) och kan inte tänka på undernärda flyktingbarn i snömoddiga sandaler, eller nåt liknande. Vad är jag för människa som inte har rum i hjärtat för alla dessa människor som lider? Jo, mitt hjärta är redan fullt av sviterna efter 21 års allvarlig sjukdom. Just nu måste jag börja prioritera att arbeta med mig själv så jag inte slutar som ett torrt bäddfnöske med slang och dropp. Eller bitter, huvudvärksdunkande, inom sovrummets väggar. Måste hitta tillbaka till den jag är som orkar möta svårigheter, som är snäll mot mig själv och visar omtanke och generositet trots 45 (?) kilos övervikt. Jag måste bli nåt annat än ett problem för mig själv. Men jag hoppas nån annan har en mindre personkris och kan hjälpa dem.

Gott nytt år! Hoppas ni har haft en bra början!

3 kommentarer:

modren sa...

Vältänkt och välskrivet, hör du!
Bästa felskrivningen: Stora Skandal. :-)
modren

Anja Olergård sa...

Ironiskt. Det som är en skandal är att Danderyd var lika DÅLIGA som Sköndal är bra.

Anja Olergård sa...

Ironiskt. Det som är en skandal är att Danderyd var lika DÅLIGA som Sköndal är bra.