Om irritation

1. När folk gör fel, dumma, onödiga saker och sen klagar på sin fru att hon gör fel, dumma, onödiga saker. Låt bli att klaga och fixa dig själv istället.

2. Folk som är bebisar när det gäller personligt ansvar. "Det var ingen som" är nog den mesigaste ursäkten jag vet.

3. Folk som tror de är nåt, kan nåt, och skryter ohämmat om det. Excellence blows its own horn, tycker jag. Jag tycker inte snygga ska vara med i en klubb för snygga, utan det ser man ju: du är snygg. Ok. Kul för dig.

4. Att vara med i en skrytklubb. "Vi som är snygga, framgångsrika och självcentrerade" borde den heta, men brukar bara heta nåt med framgång. Hur puckad framstår man om ens framgång behöver ett klubbmedlemskap för att märkas. Som om Kamprad skulle gå med i Lyckade företagsledare. Hjälp, vilken självbeundran. Är man duktig vill man säkert nätverka och utbyta erfarenheter, men en klubb med sociala mål för en speciell sorts lyckade människor, det spyr jag på. Detta är självklart inte intressegrupper.

5. Om nån har russin i kakor när man tror det är chokladbitar. Fy bubblan vilket svek!

6. Folk som inte har nån egen smak, egna åsikter, egna intressen, utan ställer ut samma gråvita hem med marmor- och mässingsattiraljer och sen har mage att kalla det färgglatt.

7. När hemköp inte har gott & blandat som lösgodis, fast det var enda anledningen till att man släpade sig dit med kometen.

8. Folk som har för korta byxor. Särskilt män.

9. Korkade politiker. Korkade människor i allmänhet, men särskilt de som pläderar högt för egna åsikter och inte märker själva hur ologiska de är.

10. Folk som öppnar sin bildörr mot min med ett klonk, inte möter min blick, inte tittar efter om det blev ett märke, och sen bara sätter sig.

11. När folk kör sin kundvagn rätt in i mina hälar och inte säger ursäkta, utan kanske på sin höjd Oj. (Älskar engelsmännen i detta avseende.)

12. Folk som stjäl och sen slår den som hindrar dem i ansiktet och spottar på dem. Folk som tar parti för våldtäktsmän för att de är egentligen fina pojkar. Folk som tycker att våldtäkt ska legaliseras. Folk som mobbar andra. Folk som trakasserar kvinnor, svarta, kristna på asylboende. Män som är elaka mot sina hustrur. Kvinnor som är elaka mot sina män. Folk som ljuger. Folk som ljuger om mig. Pedofiler. Alla som utnyttjar barn. Folk som lämnar barn på dagis när de är för små för att vara där. Undantag, pappan är död och mamman måste jobba. Alla som slår. Själviskhet. Folk som inte respekterar när folk är gifta.

Ja, det var ett dussin irritationsmoment, där väl det tolfte var ett dussin i sig.

5 kommentarer:

Monica sa...

Oooooooh! Det var mycket ilska på en gång! Ut med det bara! I hjärtat äter det bara hål. Kram!

modren sa...

Russin och inte choklad! Oförlåtligt.
Kundvagnen i hälarna: Orden tack och förlåt verkar vara på utdöende.
Jag har ett antal gånger sagt till i kassan att jag har betalat för lite.
Det har aldrig hänt att kassörskan sagt tack.
Och när de tagit för mycket betalt och jag också sagt till, har det aldrig hänt att de bett om ursäkt.
Det tycker jag är konstigt.
Vanligt hyfs är på väg bort.
Visst låter jag som en gnatig pensionär!
modren

Anja Olergård sa...

Om du är gnatig pensionär är jag gnällig medelålders. Alla åldrar har sin irritation.

Anja Olergård sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sara sa...

Jag trodde ett tag att jag skulle kunna kryssa i hela vägen: check, that's me, jupp, den med. Men från ungefär nummer tio och framåt måste du ha skrivit om nån annan. Skönt, för när man är så blygsam som jag vill man ju inte sno all uppmärksamhet.