Skillnad

Fotot är på drottning Maxima från Holland tillsammans med det japanska kejsarparet.

Jag börjar ju fråga mig med en gång varför man inte får lov att erkänna att människor är olika. Nu ser ju Maxima ut som en nordisk viking fast hon är från Argentina, men visst är asiater i allmänhet lite korta? Vad gör det om man erkänner det?

Jag kom på det nu. Kort är i alla fall nästan ett neutralt ord. Då får man säga det om folk. Men man får inte säga att tyskar är sura, nigerianer oärliga, eller syrianer våldsamma.
Dessutom är det ju inte sant för "alla", kanske bara för några få.

Vissa negativa ord får man kanske dock använda, som att amerikaner är högljudda. För det kanske inte alla tycker är negativt. (Bella gillar noise, berättade hon.)

Det är dåligt att kritisera, att dra alla över en kam. Men det är inte heller smart att inte låtsas om våra olikheter. Man får vara både blyg och excentrisk. Tycker jag. Men man får inte vara både snäll och elak.

Kruxet är kanske att bara för att "alla" asiater är korta, så tror man att "alla" muslimer är kvinnohatare. Det är ju inte samma sak att se skillnader och att förnedra och överdriva.

2 kommentarer:

modren sa...

Ja hjälp vilken viking! Ser surrealistiskt ut.
Leve olikheterna. Det gör att livet aldrig blir slätstruket.
modren, olik

Anja Olergård sa...

Så har jag visserligen känt mig i Sverige jämt, brösten i folks ansikte.