Vardagsrum

Jättefint ordnat, estetiskt sett, men jag får panik när man inte kan se om fotot är svartvitt eller färg. Jag måste ha färg i mitt hem och jag blir så osäker på hur jag ska göra det.

Läste nyss ett inlägg om New England-stil. Nautiskt, vitt, marin, mörkt trä. I Sverige också stjärnor och kanske rött.

Kolonial stil, mörkt trä och vitt utan färger, men gärna mönster i svart/vitt. Zebra, nej.

Har bestämt mig för att det inte heller blir svenskt tenn/grönt å rött.

Den rosa supertjocka mattan som jag hade räknat ut att vi skulle ha, ihop med grå tapet, och grå Howardsoffa, är slängd för flera år sen. Så då blir det inte grått och rosa och mörkt trä heller.

Kvarstår grå soffa med vita och marinblå detaljer, och mörkt trä? Jag köper det inte helt. Soffan ska bara vara grå för att jag ska kunna ändra mig, marinblå soffa tröttnar man på för fort. Men grå och marin? Jag kan inte riktigt se det ihop. Måste surfa mer på detta.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Grå och marin är en av mina favorit-färgkombinationer, jag har ofta på mig den kombon.
/Lillan

Anja Olergård sa...

Lillan har såklart rätt. Jag har sällan marin och grått ihop själv, men nu ser jag det framför mig!

modren sa...

Grått och marint - classy, stiligt till tusen! Tycker t o m färgglada jag.
Men jag tycker inte det verkar som om du vet riktigt vad du vill.
Skaffa soffan först och utgå från den.
modren

Anja Olergård sa...

Försvann mitt svar? Jo, jag är tveksam eller nästan handlingsförlamad. Och grå soffa it is. Och grå tapet på stora väggen.

Anja Olergård sa...

Försvann mitt svar? Jo, jag är tveksam eller nästan handlingsförlamad. Och grå soffa it is. Och grå tapet på stora väggen.

Monica sa...

Hittar man rätt nyanser är nog nästan alla färger möjliga att kombinera. Grått och mörkblått är vilsamt för ögonen och det är något som är bra om man vill slippa ändra så ofta. Just nu drömmer jag om ett vitt rum som badar i ljus. Varmt ljus. Fast allt som uppfyller rummet har varma, vackra och för all del starka färger. Inget ser ut som hemma hos oss. Vår grå soffa är IKEA och ryggkuddarna är inte så sköna längre, men färgen är ingen trött på och det är jättelätt att "byta säsong". Lycka till med soff-letandet! Ni ska nog hitta något fint.

Anja Olergård sa...

Det låter bra att grå soffa är lätt att ändra säsong på. Det är väl det enda jag bestämt mig för. Fast så ser jag nån teal howard på blocket och börjar vackla :)

AL sa...

https://www.mio.se/produkt/focus/25933065

Grå soffa til minipris

Anja Olergård sa...

Jag har bestämt mig för en Howardsoffa. Har också tänkt vänta tills jag hittar en riktigt oanvänd 18000:--variant på blocket som vi får köpa för några tusen.

Anja Olergård sa...

Jag har bestämt mig för en Howardsoffa. Har också tänkt vänta tills jag hittar en riktigt oanvänd 18000:--variant på blocket som vi får köpa för några tusen.

Anonym sa...

Åååh vilken fin soffa, A-L! Me LIKES :-)
/sorellina

Anja Olergård sa...

Okej, Ellen och AL kanske har samma smak i soffa. Sara och jag är i alla fall inga modernister och diggar howardsofforna. Men vive la différence!

AL sa...

Ah, men du misstar dig min væn. Hær ær det inte antingen eller, utan både och! Modernism och romatiskt i salig blandning. Vive la tutti balletti. Alltihop gillar jag. Tyværr får man inte stilrena vackra hem då, men jag ælskar ting lite too much. Jag førælskade mig passionerat i min førsta Howard som nittonåring i en tantbutik vid Stureplan. En gul med hjul och små runda golvskydd och det var alldeles rasande omodernt i tjugohundratalets gryning då minimalism firade stora triumfer. Sen drømde jag om det helt tills jag besøkte en studiekamrat med dylik dyrgrip från finfin firma i sin våning vid Odenplan, som beklagade sig øver hur jobbigt och opraktiskt det var i en barnfamilj. Hon sa att det var ett totalt felkøp. Eftersom jag inte har en separat representationsvåning har jag slutat drømma om en Howard. Men åh så fint det ær!!! Fast om man nu måste vælja lag så skulle jag gilla att ha Ellen på laget, hon verkar klæmmig.

Marint o grått ær snupersnyggt, och toppentrend just nu. Jag ser fram emot att butikerna børjar plocka in lite marin igen, det har varit svårt att få tag i længe om man inte vill ha marin Lexington stil.

Anja Olergård sa...

Haha, ja, min inredningsstil kallas också vive la tutti baletti :)