Mest minnesvärda måltider?

1) Mikael och jag var på Cirkus (tror jag det var) och såg på Riverdance. Före det år vi där. Kommer inte ihåg vad vi fick för mat, mer än att den var gudomlig. Smakade så mycket! Och i pausen fick vi våra efterrätter. Så lyxigt, kanske dyraste maten jag ätit, minns inte det heller, men så jättevärt det. Fantastiska smaker.

2) Köttbullar på ett jättekänt ställe som har gamla anor, såklart glömt namnet. Min födelsedag, hade röda höga klackar, bästa servitrisen nånsin, sämsta (suraste) glömt ordet, gubbe som tog emot oss och gav oss ett bord. Man åt långsamt, för det var sån explosion av smaker, vardagliga, men liksom bara bättre.

3) Bullarna Mikael bakade när vi hade haft magsjuka förrförra förjulen. En värdig ursäkt för magsjukan han gav mig.

4) En italiensk restaurang vi råkade hitta när Mikael skulle köra mig till flygplatsen/centralen (minns inte hur jag skulle åka hem). Inte bara spaghetti, utan smaaaaaker.

5) Vi skulle äta ute på Alla hjärtans dag förra året (?) och valde Nynäshamn. Åkte runt, mycket var säsongsstängt. Till slut stannade Mikael utanför Systemet (?) där det fanns folk och frågade om nåt var öppet. "Typ, nej." Men precis när vi åkte ner för backen ut från centrum såg vi ett ställe där det lyste och vi stannade. Avlångt ställe, ganska mycket folk, vi fick ett bord. Beställde oxfilé med provencalska grönsaker i ugn, för två. Mysigt å dela. Och sen kom det fram att vår servitör, som ibland såg stressad ut, var kocken! Han sprang fram å tillbaka mellan borden med maten, och så tillbaka till köket. Maten var fantastisk! Och så festlig ätupplevelse.

6) Food Court, SLC, USA, en sommar med Ellen. Vit top, spilld spaghettisås (åt vi på Sbarro varje dag tro?) på vita tröjan, in på toa och tvätta bort. Istället för små röda prickar, stora blöta fläckar. Rätt på brösten. Tur att det torkade snabbt i värmen. Spaghetti och vitlöksbröd är bäst i världen.

7) Spaghetti och köttfärssås, hemma eller ute, närsomhelst. Brukar äta det på italienska krogen bredvid där jag får botox. Brukar göra det med färsk pasta när Mikael är bortrest, och åt det varannan kväll när vi var på smekmånad. Funderade ett tag på att bjuda våra bröllopsgäster på det, men såg framför mig hur alla fick tomatfläckar på kläderna, inkl brudklänningen. Men ja, jag har helt klart en fix idé som heter spaghetti bolognese.

8) Östermalms saluhall, några räkbakelser. Jag dånar.

9) En vecka på Hotel Dolcestate på Sicilien med halvpension. Nybakade croissanter till frukost, Mikael tog med dem till mig på rummet, och den mest generösa buffé till middag. Hjälpes, vad gott. Allting smakade så gott att jag nästan fick stopp i hjärnan av alla smaker. Bara en tomat med olivolja och balsamico på, jag tål inte tomater i Sverige, i Italien är de söta och mogna och jag inte bara tål dem utan älskar dem! Ja, den veckan. Den maten. En kväll var det finmiddag med servering istället för buffé, då fick vi bland annat svärdfisk. Tydligen svårt att laga, blir lätt segt. Coolt men inte godast den veckan. Bläckfisk får jag knappt ner, spaghetti alle vongole dvs med musslor tycker jag inte heller om, ens om jag petar bort le vongole. Men allt. annat. var himmelskt.

10) Färsk tortellini från Lidl i sås på tomat och creme fraiche, och blåbärspaj till efterrätt, som jag lagade till Mikael (som inte gillar pasta, men det visste jag inte då). Blåbären var plockade av Veiko Heikki och var de godaste jag ätit. Tortellinin var godare än den brukar, men mest för att jag åt med Mikael, då i början, när allt var en upplevelse.

5 kommentarer:

modren sa...

Vad vore livet utan mat? Fattar inte folk som äter/dricker måltidsersättningar, om man inte måste p g a sjukdom.
Märker du att det inte var mycket sött i det du skrev?
modren

Sara sa...

Idag har jag svårt att hålla lchf-dieten så jag drömmer om nybakta croissanter med nutella.
Får nog gå och ta en kopp te.

Anja Olergård sa...

Ja, fast det där vardagliga muddagstragglandet är vedervärdigt. Men om man var på fest jämt skulle man ju tröttna på det också.

Anja Olergård sa...

Jag försöker knte ens låtsas att jag äter lchf längre. Ber mikael att köpa bröd och maraton Apelsinkrokant. Han har till och med köpt en oboyrefill en gång. Och nu när du påminde mig om croissanter, kom jag på att vi hade några baka off i kylen, som jag gjorde nu ikväll. Fick värsta febern. Var det svårt att läsa instruktioner, skära och rulla och stå upp i två minuter, eller gluten? Eller om det är massa socker i degen. Man får väl knappast fwberkänning av gluten, så tror det var att jag stod upp. Men jag är en timme sen i säng för att jag väntade på att det febriga skulle gå över. Du har det bra du som drack te istället för att frossa i croissanter. Du mår nog bättre än jag just nu. Och kanske var det meningen att hela familjen skulle knapra på dem till frukost. De där paketen är väl knappast exportindustrin när jag tänker efter. Hoppsan.

Anja Olergård sa...

Exportindustrin ska vara enportions. Varför kan inte mina förslag få stå kvar? Alla vet ju vad knte betyder?