Dagens insats

Den evighetslånga middagen kålpudding stod idag äntligen på bordet! Och det var SÅ GOTT!

En dag skar jag kålen (som för övrigt håller sig helt hundraprocentigt i kylen säkert en vecka. Minst alltså.), en annan dag stekte jag kålen och blandade köttfärsen och ja, "monterade" kålpuddingen samt körde den i ugnen, och idag kokade jag morötter och potatis, gjorde sås, tog fram lingon och mikrade kålpuddingen. Det finns verkligen hundra moment i gammaldags mat. Förstod att de inte hade tid att jobba eller hämta på dagis om de höll på såhär varenda dag.

Men jag vet inte om jag är mest stolt över kålpuddingen, som var mitt första försök enligt noggranna instruktioner från pappa, och att ett familjerecept som är från farmors tid, ja, nästan 1800-talet faktiskt, går vidare med mig. Att jag spred ut det över flera dagar och tog pauser är jag lika stolt över. Kunde ju tagit kort också, men tyvärr är jag fel generation för att komma ihåg mobilen ö h t och att den har en kamera. I förrgår dog batteriet, jag laddade den under natten, och när jag skulle lägga mig natten efter så märkte jag att jag inte ens haft den påslagen. Det är inte lätt att sms:a mig och få svar...

Men, kålpudding och pacing.

Pacingen kan jag väl fortsätta med, men att ha en maträtt i sinnet i en eller två veckor (om man räknar med när jag såg annonsen för vitkål för en spänn och skrev upp det på handlingslistan) blir lite mycket. Jag har inte råd att låta dagarna gå till matlagning. Men jag vill. Är så mycket mat jag vill laga! Imorgon vill jag ha potatisgratäng eller grönpepparsås till de där fläskskinkstekskivorna Mikael köpte. Och så har vi så mycket fin smörgåsskinka att jag längtar efter finmacka, och så har vi rostbröd, och en banan jag vill steka och göra chokladsås till. Det är väl en tjänst åt Mikael om jag arbetar på att tömma glassbyttan i frysen. Vår frys är nog så full som den aldrig varit. Jag kan inte ens frysa brödet, som jag alltid gör med en gång för att stale bread är ett brott mot mänskligheten. Det är som att kasta pengar i sjön, eller, för all del, kasta pärlor för svinen.

Det får avsluta.

P.S. Vi har fått nya bananflugor i den där #%<¥* matavfallsburken och Mikael har slängt äppelcidervinägern. Provade att göra en fälla med fikonbalsamvinäger. Vi får se hur det går. Jag håller tummarna för att de gillar maten!

2 kommentarer:

Sara sa...

Å, kålpudding som är så himla gott! Det har jag inte gjort i år, men det är väl inte för sent.
Däremot ska vi ha gäster idag och därför kokade jag gulaschsoppa igår, det var också välpejsat, om jag får säga det själv.

modren sa...

Kålpudding åt folket.
Gör skinkmacka med .) macka .)skinka .) tomatskivor .) ost .) herbamare. Mikra nån minut.
Eller LCHF: samma som ovan men utan bröd. Eller gör oopsies.
Betydligt mindre jobb än kålpudding, men gott och mättande.
modren