Neuroinflammation and pain

"Genes may be causing neuroinflammation and pain in fibromyalgia." Citat från Health Rising.

Jo, det kunde jag talat om. Jag har helt klart ärvt att vara överinflammatorisk från min mamma. Och jag är säker på att det kommer att visa sig att migrän är inflammation också. Vi kvinnor i familjen har många samma hälsoproblem. Och så Johan, som har ett helt eget gäng problem, som Oskar ärvt, men han har aldrig haft huvudvärk. Mikael har inte haft ont i huvudet många gånger heller.

Min teori, som inte ens är min egen egentligen, är att sjukdomar kommer i kluster. Inte alla, men t ex hör ju MS  och bröstcancer ihop. Så jag tror att vissa sjukdomar som kan verka helt separata, som migrän och diskbråck, kan "höra ihop" på nåt plan som vi ännu inte känner till. Ungefär som att allergier hänger ihop. Återigen outar jag Johan, men vi är inte allergiska mot nån samma grej, medan nästan allt Ellen är allergisk mot är jag också allergisk mot. T o m läkarna delar ju in allergenerna i grupper.

Ja, så att neuroinflammation and pain in fibromyalgia är genetiskt förvånar mig inte. Var är pappas gener när man behöver dem! (Tjockt hår, lång, smal, långa ben, kort överkropp. Ni anar ett tema. Ja, jag har ärvt mycket i utseendet från honom. En kollega sa muntert när E och jag kom fram mot pappa på stationen en gång: Dom där kan du inte svära dig fri ifrån!)

Inga kommentarer: