Skandal eller utmärkt idé

Nu har jag två brasklappar, den första att jag inte läst artikeln jag ska hänvisa till, och det andra att jag inte är centerpartist.

Men jag såg nyss en rubrik i Aftonbladet (känsliga tittare uppmanas byta kanal nu) med titeln Centerpartister lät flyktingar jobba gratis. Med en tredje brasklapp att jag kan ha glömt av den faktiska ordalydelsen.

Jo men ser ni, jag tycker inte det är någon kris att flyktingar har fått arbeta gratis. Pengar har de fått ändå. De har fått meningsfull/verklig sysselsättning, språkträning, kontakter. Det borde vara en värre skandal att säga att folk får pengar utan krav på motprestation. Får pengar av staten för att sitta på café, hänga i centrum eller se på tv.

Alla som kan arbeta ska göra nåt vettigt med sin tid, det är en absolut självklarhet. Gammalsvensk eller nysvensk. (Enda undantaget sjuka, där sjukdomen ofta är lika krävande som ett arbete.) För alla ska göra nånting. Ingen ska få betalt för att slå dank.

Tycker jag.

Inga kommentarer: