Dagens medmänsklighet

Förresten, för nån vecka sen såg jag i en säljgrupp på fb hur nån erbjöd en hel julkalender med paket till en flicka 6-10 år och att hon eventuellt kunde fixa en till till nån utarbetad eller mindre bemedlad mamma.

Och förut ikväll läste jag om en frisör som sa att hon har sax och kam och bil och om folk skriver personligt meddelande till henne om vem de är och varför de gärna blir klippta inför jul, så ska hon välja tio stycken och åka hem till dem och klippa dem gratis.

Och nån tipsade henne då om hemlösa som kanske skulle behöva ny frisyr till jul.

Vad jag önskar att hela min jul handlade om att göra saker för andra. Jag köpte en röd kjol på tradera son var felmärkt i storleken och som jag fick pengarna tillbaka för. Den tänkte jag ge till kvinnohärbärget i Handen, eller vad det heter där kvinnor som har tagit sig ur våldsamma situationer, kanske bara med kläderna på kroppen, får bo. Dem vill man ju gärna ge fina kläder. Tänk att inte ha några kläder att ha på en jobbintervju. Förra julen tror jag vi gav bort hygienpaket åt dem och de hemlösa på Kryckan. Vad trevligt det skulle vara att köpa 20 tandborstar, tandkrämer, kammar osv osv, på ica maxi och sen stå i ett litet effektivt löpande band med familjen och plocka ihop necessesärer till behövande. Jag vet inte om Belle skulle orka koncentrera sig, men Neo skulle säkert minnas det resten av sitt liv. Den julen vi hjälpte till så folk som inte bor nånstans kan tvätta sig och bli rena. Å, vad hjärtat bultar av JA, JA, GÖR DET.

Vi får se, kanske får jag fullt upp i december med att klara av min julkalender, där jag varje dag ska göra något för någon annan för att likna Jesus, som alltid gjorde saker för andra och visade kärlek. I min version blir det verkligen små saker, som kommer att kännas rätt stora för mig.

Häng gärna med mig i december. Dagen före skriver jag vad nästa dags sak är, och dagen efter skriver jag hur det gick när jag gjorde dagens julkalendergärning. Ni är mer än välkomna att skriva och berätta om era erfarenheter i kommentarsfältet eller i privat meddelande.

Inga kommentarer: