25 ord för snö?

Nu vet jag ju att det är en skröna, det där att eskimåerna, eller inuiterna som de egentligen heter, har väldigt många ord för snö. Vi har ju ett par stycken också, lössnö, kramsnö, jag kommer bara på de två. Men vi har ju flera för regn också, hällregn, ösregn, duggregn, sommarregn osv. Vi torde inte ha väldigt många för solsken...

Och jag kommer ju att förstöra hela liknelsen för jag tänkte säga att vi med me har många fler ord för vila än andra människor. Men nu kan jag bara komma på två, och då är det tvångsvila och blundvila jag tänker på. Tvångsvila som jag använder det betyder att man tvingar sig att vila flera dagar innan man ska göra nånting, fast man gärna hade gjort nåt spännande som att hämta posten. Blundvila använder jag när man efter en aktivitet är så pass trött att det inte räcker med vanlig vila, som är ligga ner och göra nåt, typ slösurfa eller se på tv, utan man måste vila helt avskärmat, med ögon och öron stängda och gärna en filt på sig också om man inte tycker det duger att värma de iskalla händerna på sitt febervarma ansikte. När jag blundvilar brukar jag också behöva ligga helt horisontell, alltså inte på sina vanliga  liggkuddar i soffan.

Kan ni fler sätt att vila? Snabbvila säger ju sig själv, att hinna med tio minuter på soffan efter att man klätt på sig och ska göra nåt, typ gå till doktorn. Jag brukar säga tråkvila också, om det är så att man inte kan roa sig medan man ligger ner. Att man kan göra nåt långsamt och som inte tar någon tankekraft (tv går bort, läsning går bort, film går tokbort, viss surf går bort särskilt om man kommunicerar).

Jag kommer ihåg när jag var tolv och fick nån barnsjukdom. Då läste jag Törnfåglarna på en vecka. Nu är bokläsning nåt man gör när man är frisk, inte sjuk. Ramarna har verkligen förändrats, för mig i alla fall.

Nu ska jag slövila. Nej, det hittade jag på nu. Men det är stadiet som är före sömn, när man inte ska producera, kommunicera eller oskulera för då är man för alert.

Hej på er, expertvilare och önskevilare!

2 kommentarer:

Tekla sa...

Jag har pausvila. Jag är trött och behöver en paus.
Ett annat sätt att vila är smärtvila. Det gör helt enkelt för ont att röra sig så jag tvingas vila...
Trist, men sant!

modren sa...

Man kan också ha så ont att man inte kan ligga stilla.
Det finns alla sorter :-)
modren