7. #LIGHTtheWORLD

Då var det skrifttema. I min kyrka har vi fler heliga skrifter än Bibeln, det är därför vi inte säger Bibelvers, utan skriftställe.

Jag tänkte dela mitt favoritskriftställe med er.

Det står i Johannes Uppenbarelse kapitel 7 vers 17 (och 7/17 är min födelsedag dessutom):

"Lammet mitt på tronen ska vara deras herde. Han ska leda dem till livets vattenkällor, och Gud ska torka alla tårar från deras ögon."

Varför är det min favoritvers?
1. Den talar till mig rent estetiskt. Orden är vackra, som poesi. Jag faller alltid för sånt.
2. Sen är innebörden fantastisk och personlig, och här måste jag ta punkt för punkt:

Det är så vackert när man kallar Jesus för Lammet. De står för renhet, oskyldighet, och, som jag gissar efter viss toalettpappersreklam på TV, det mjukaste som finns. Att Lammet har en tron är en påminnelse om att han verkligen är Kung i Himlen. Han är Guds Son. Jag har aldrig sett en tron i verkligheten. Men där sitter nån speciell. Men trots att han hör hemma på en tron ska han vara vår herde. Jag älskar också när man kallar Jesus herde. En som sköter djur, tar hand om dem, känner dem, håller koll på dem så inte vargen tar dem. Leder dem dit de behöver komma för att få mat och vila. Å, den liknelsen är också så vacker. Och han ska verkligen leda oss, inte mindre än till livets vattenkällor. Vad är det? Jesus kallade sig själv det levande vattnet. Vatten är livsnödvändigt, så att ha en egen källa kan rädda livet på en. Vi rika västerlänningar tänker inte så. Men Jesus säger att han är sättet varpå vi kan få liv och vår inre saknad och törst släckt. Han är också Vägen, Sanningen och Livet.

Men sen kommer det som får mig att braka samman. Först ska vi få ledas till vattenkällor som ger oss liv om vi följer Kristus, och han gör det fast han har rätt att sitta på en tron och bli uppassad. Den herden älskar sin flock.

Och så stor är kärleken att Gud själv ska torka alla tårar från våra ögon. Han ska göra så att allt som var visset blir levande, att allt vi var ledsna för, besvikna för, allt vi saknade, ska kompenseras. Har man följt Kungen ska man få allt i arvedel, och ens jordliga sorger ska försvinna. Jag ska ha femton barn. Jag ska vara frisk och hoppa bock och leka med mina barn. Och jag ska inte gråta mer. Nån ska se mig, mitt i sorgen och tårarna, och räcka ut sin arm och torka mig på kinderna. Nån som har skapat värdarna ska ta sig tid med mig och min sorg.

Jag har ju gråtit mycket. Så att nån ska trösta mig betyder oerhört mycket.

---------------------

7. Jesus gav mat åt de behövande

Förslag:
Bjud någon på middag
Skriv ditt favoritrecept på enkel, billig mat i nån middagstipsgrupp på sociala medier
Donera konserver, tetra pak mm till Röda korset, Frälsningsarmén el dyl.
Skänk pengar till hjälporganisationer.
Köp något i Frälsningsarméns shop.
Köp en tidning (Situation) som en hemlös säljer.
Ge EU-migranten utanför mataffären en smörgås. Det är inte politiskt, det är omtänksamt.

3 kommentarer:

modren sa...

Det är inte ofta jag blir rörd till tårar, men nu hände det. Jag älskar också Kristus som lammet, herden, livets vatten, världens ljus. Och det skriftstället i Johannes Uppenbarelse - det är en svår bok att förstå, men den versen är som balsam för själen.
Allt kommer att bli bra!
modren

En långvarig förkylning sa...

Älskar också herde/kung-rollen, vilken kombo! Berättelsen om förlorade fåret som herden letar upp är speciell för mig.
Tröst och torkade tårar, längtar också <3

Monica sa...

Och jag rörs till skillnad från modren ofta till tårar, så också nu. Jag känner din smärta. Kram!