Hjärnbrist javisst

Min platta har betett sig konstigt i två veckor, låser sig och blir randig, och igår testade Mikael att boota om den, först en gång som inte hjälpte och sen återställa fabriksinställningar. Han frågade fem gånger om jag kommer ihåg lösenord till Gmail, Facebook, Insta osv osv osv och jag svarar ja. Självklart kommer jag ihåg mitt lösenord.

Ja, men då så gör han alltihop och sen efter mycket om och men och frågor om inställningar som jag inte förstår är allt återställt och jag ska skriva in mitt lösenord i Gmail och vet såklart inte vad mitt lösenord är. Har ingen enda susning om ens vad som kan finnas med i form av siffror eller ord. Han suckar, faktiskt.

Men så klickar jag på Glömt lösenordet? och google frågar vilket som är det senaste lösenordet jag minns. Och det är lösenordet som jag hade när jag gifte mig med Mikael, dvs bytte namn och skapade den nya adressen för åtta år sen. Eller nåt, jag har ingen aning om hur länge vi varit gifta.

Men så säger Mikael att jag ska välja ett lösenord som jag kommer ihåg och jag säger att det kan jag ju inte. För hur ska man komma ihåg om man valt sitt namn, bröllopsdag, hundens namn, Mikaels mellannamn eller nån annan sak som man kanske vet men inte vet ifall det är ens lösenord.

Så säger han ett exempel, och det är ett ord som jag sa när jag var liten men som mina föräldrar aldrig lyckades förstå vad det betydde. Ja men det är ju mitt lösenord, säger jag! Så nu har jag bytt lösenord till det jag hade innan. (Och kommentera inte med att säga ordet, mamma, jag ska komma på ett annat men kanske först till helgen.) Kanske var siffrorna annorlunda, men jag tänker inte chansa utan skrev upp det på en lapp. Kanske måste skriva LÖSENORD där också. Och klistra på baksidan av plattan tillsammans med mitt bank-id. "Hej, kom och stjäl mina pengar och min information!"

Någon har redan varit här och tagit ALLT jag hade i skallen och nu är det TOMT.

1 kommentar:

modren sa...

Jag kan ditt lösenord. Önskar jag nån gång förstod vad det betydde.
modren