Vad man vet som man inte vet att man vet

På QI så talar de vid ett tillfälle om hur det låter när man häller upp vatten, och så får man höra två ljud. Bägge är när man häller upp vatten i samma mugg men det ena är varmt vatten och det andra kallt. Jag tror ca 80% av publiken "gissar" rätt, däribland även Mikael och jag, så tydligen vet man instinktivt om vatten är kokhett eller iskallt.

Samma omedvetna kunskap har jag haft i badrummet ett par dagar. Jag känner nämligen inte igen ljudet när jag själv kissar och tycker det låter som en kille. Som väl är förstår jag att det är helt omöjligt så jag har sökt i min hjärna efter nån förklaring och idag kom jag på det. Jag har fått en toaförhöjning (pensionärsvarning!!!!) och nu blir det högre fallhöjd och därför låter det som när en kille kissar.

Undrar hur mycket man vet som man inte vet att man vet!

Och jag ska väl vara försiktig med vad jag delar, ni vill nog inte veta allt om mig som ni inte vet. Men jag tycker bara hjärnan är så fascinerande.

2 kommentarer:

modren sa...

Vi har ju också förhöjd toa, jättepraktiskt.
Men du skulle höra skillnaden på kisseriet med och utan hörapparater på!!!
modren

Anja Olergård sa...

Å hjälp, det var en rolig kommentar!