Visste ni det?

Det stod i Aft********, ähem, förlåt mig, att säkerhetspådraget är stort inför det engelska kungliga bröllopet. Många som inte hade nåt emot Kate Middleton är nu arga för att "en vit prins ska gifta sig med en svart kvinna". What! Är hon svart? Tanken har inte fallit mig in. Jag har väl inte tänkt på vad hon är överhuvudtaget, förutom skådis och amerikan. Och kvinna, det har jag sett.

Jag undrar, misstänker rättare sagt, att det pågår massa raselände som jag är för naiv för att ha en aning om. Jag har väl blivit lite annorlunda bemött för att jag var ung eller kvinna, men vit är ju normen här så på den fronten har jag inga erfarenheter. Och har därmed ingen rätt att uttala mig om nåt. Jag kan ju såklart ha åsikter, det har alla rätt att ha, men när jag helt saknar ett självupplevt perspektiv är mina åsikter kanske inte så mycket värda. Fast man måste inte ha blivit våldtagen själv för att veta att det är fel. Det är klart att man ibland kan se på en människa att hen är svart, men jag tänker inte mer på det än på om personen är blond, eller har rosa hår. Det är ju för mig bara variationer i utseende. Väldigt naivt förstår jag.

Inga kommentarer: