Cellonjut

Jag har blivit lite cellotokig sen jag fick tillbaka cellon. Den hänger nu på väggen i vardagsrummet. Första natten tände jag igen när jag släckt i lägenheten, för att jag ville titta på den en gång till. Nästa natt hade vi upptäckt att man kan få resonans i den och då gick jag fram och sa Ho innan jag gick och la mig. För inte länge sen gjorde jag mig en hel cellokonsert när jag lyssnade på, och inte minst såg, diverse musikaliska favoriter på YouTube. Började med Yo-Yo Ma:s version av Svanen av Saint-Saëns, men jag blev liksom inte så förtjust. Han spelar ju perfekt men ändå lite tråkigt. Sen hittade jag en ung kille som heter Hauser (till vänster på bilden nedan) och som också spelar med sin kompis och då heter 2 cellos. De är tydligen rätt kända, fyller stora arenor och spelar rocklåtar så stråktaglet fladdrar. Här kan ni lyssna. Jag fastnade också för hans Adagio av Albinoni, men å andra sidan får man nästan vara skicklig för att förstöra den, Air On the G String var också underbar. Lite publikfriande låtval, men även några obskyrare verk fångade mitt intresse under min soffkonsert.


Sen måste jag passa på att tipsa er, när vi nu pratar om klassisk musik. I 50-årspresent fick Mikael (av Ingrid och Per Nilsson) biljetter till Lunchkonsert på Operan. Först äter man sallad och sen är det konsert. Det är på baksidan av Operakällaren fast i en liten lokal så man sitter nära de som spelar. Salladerna har varit fantastiska när vi har varit där, superb matlagning med så strikta ramar som en lunchsallad föreskriver, och musiken är Operans orkestermedlemmar som har framfört olika stycken som solister eller små grupper. De publicerar en termin i taget vilka som ska spela vad och när och vad det är för sallad, så vi har sett till att höra cellister och särskilt bra musik. Vi har varit där flera gånger för vi har bägge tyckt ofantligt bra om det. Tyvärr börjar det kl 12 och det är omöjligt för mig nuförtiden, men jag vill verkligen rekommendera det för den som kan. Lunch och konsert tar ca en timme, så med lite flextid kan man knö in det även i ett jobbschema.

Inga kommentarer: