Proppfull dag

Idag hade vi oturen att ha missförstått min läkartid, så när vi kom hade den varit för 25 minuter sen och vi fick gå igen.

Då skulle vi bara köpa varsin glass (första för sommaren) och då kom jag på att jag hade tre ärenden i centrum. Så Mikael plockade ut Marve ur bagageluckan och så åkte vi på äventyr.
Först var vi in på Apoteket och fick bara uträttat ett av två ärenden, så vi får gå tillbaka. Eller Mikael... Sen en runda på Hemköp och det var så spännande att se massa matvaror! Jag fick välja mellan saker och det var görsvårt! Valmöjligheterna gjorde mig alldeles matt, och körningen var inte heller enkel. Jag var ganska dålig idag efter dusch och läkarbesök igår och en dålig nattsömn, så det var en utmaning att kryssa mellan raderna, men bra övning eftersom jag oftare än inte bad Mikael säga vad jag ska göra nu, typ backa, svänga, ta ut svängen osv. Kometen är väldigt mycket mer lättkörd, men den är å andra sidan dubbelt så stor också. Jag tror inte jag kommer att köra Marve till centrum om det inte är kris, kometen är mer gjord för sånt.

Sen trodde jag att vi var färdiga men jag hade glömt att posta en grej och att använda mitt presentkort på Interflora. Jag har räknat ut länge, länge att jag vill köpa pioner, och nu är de i säsong och dessutom tänkte jag att floristerna har högsäsong inför Mors dag. Och det var helt rätt, för jag fick tre pioner för 99:-! Superbra pris och är så ohemult glad för dem. Jag har väntat så länge på att använd den fina presenten jag fick av gammal kvinna i församlingen som Mikael hjälper. Jag tror jag fick den i julas och har längtat pioner i ett halvår. De har varit som pingisbollar ikväll och jag är hemskt spänd på att se om de har börjat slå ut till imorgon. Vet inte hur fort sånt går.

Apropå växter kan jag avslöja hur det går i vår hemmathriller Persiljeplantorna. Mikael köpte dem till mig på Plantagen som tack från den gamla damen som han körde dit. Men de var för hydroponisk odling, vilket först låter som en bra idé men som har varit mer avancerat än vi trodde. De har spirat små gröna spröt men inga rötter, och nu är spröten borta, så eventuellt är detta allt vad det blev. Jag är ju inte trädgårdsmästare precis, dagens understatement. Om man fick vårda blommor på Högskoleprovet skulle jag ha 0 av 20 rätt. Och den som rättar skulle fråga sig om eleven med mening kunde alla svaren och medvetet har svarat fel, för med slumpen så borde hen ha gissat rätt i alla fall ibland. Min mormor hade så gröna fingrar och hade fönsterbrädorna fulla av blommor, mycket pelargoner. Det har inte gått i arv. När jag var i lägenheten när hon hade dött och hjälpte till så hittade jag några terrakottakrukskärvor under diskhon och blev helt gobsmacked över att hon hade sparat trasiga krukbitar. Men sen dess har jag lärt mig att om man planterar om nånting i en kruka med hål i botten är det bra att lägga en trasig krukskärva över hålet och sen fylla på med jord, och att det var det hon hade krukskärvorna för. Nu har jag glömt vad skärvan ska vara bra för, nåt med hur växten suger åt sig vatten förstår jag. Jag ska inte starta en odlingsblogg.

2 kommentarer:

modren sa...

Ja visst är det synd att de gröna fingrarna dog ut med mormor! Alla växter dör bara jag tittar på dem.
modren, suck

Monica sa...

Jag är säker på att det går att förändra! ❤️ Det drar så i mig, det där att odla och dra upp krukväxter, men det har aldrig varit min grej. Det var ju Far som odlade och mamma som hade gröna fingrar! Nu har jag helt plötsligt blivit planttant. Vet inte vad som hände, men tror det är saknaden som dragit fram det ur mitt innersta. ❤️