Socialstyrelsen om ME

Jag hittade en bra artikel som förklarar vad Socialstyrelsen fått i uppdrag att göra angående. ME. Jag är inte säker på att de egentligen fått nåt så tydligt uppdrag, det är mest som en undersökning, inte en aktionsplan. Och FK vill ha klara sjukskrivningstider, vilket låter livsfarligt om nån får för sig att säga 18 månader. Eftersom bara 5% blir friska så borde sjukskrivningslängden vara evig, eller rättare sagt så borde sjukersättning vara normen för dem som är så pass drabbade att de inte kan arbeta (75%). Det är nog många som blir utförsäkrade som det är nu, med ursäkter som att läkaren inte har visat några objektiva fynd, vilket ju är svårt när man har symptom som sömnstörningar, smärta och ansträngningsutlöst försämring, som mao kommer efter läkarbesöket. "Läkaren har inte sovit hemma hos mig utan jag har berättat hur mina sömnstörningar visar sig." TUUUUT! FEL! Vi måste ha objektiva fynd annars kan vem som helst ljuga ihop vadsomhelst. Ja, ni förstår, det kan bli en värre situation än det är nu om nån hittar på en tidsgräns för hur länge man får ha ME innan man ska tillbaka i arbetslivet. Har de inte förstått att för en kronisk sjukdom så löser sig inte det problemet nånsin? Den tidsgränsen skulle säkert vara kortare än 23 år. Man blir inte frisk för att FK får en tidsgräns. Men deras jobb blir ju lättare om de bara behöver slå i tabeller, depression, så länge, benbrott, så länge, cancer, så länge, ALS, dödligt så de får vara sjukskrivna tills de dör. Men det är ju ingen sjukdom på denna jord som uppför sig exakt likadant hos varje människa. När Mikael och jag hade samma magsjuka var jag sjuk dubbelt så länge som han. Skulle jag gått till jobbet och spytt hela dagen för att nån annan hade haft ett kortare förlopp? Eller ska alla sjukdomar bedömas efter den svåraste formen, det är ju att slänga pengar i sjön och säkert inte vad FK är intresserade av. Nej, det är väl synd för patienten om den inte är frisk när den ska. Synd för dig, det struntar vi i. Ja, jag är lite nervös.

Men läs gärna artikeln, den är informativ och bra.

Inga kommentarer: